Smena 8M. Tuo
kaikkien arvostama moduulikamera, ”neukkulan leica” kavereiden
kesken. Tästä on varmasti jokaisella mielipide, sen ei tarvitse
perustua konkreettiseen kokemukseen, sillä jo laitoksen ylevä
muotokieli on omiaan herättelemään tunteita.
|
Smena 8M |
|
Kamera edustaa
itänaapurille ominaista ”built for purpose” -muotoilusuuntaa,
jota voitaisiin pitää ehkä täydellisenä vastakohtana
italialaiselle tyylille jossa esteettiset arvot usein menevät
teknisen toimivuuden edelle. Smena 8M istuu huomaamattomasti
tyylillisten kavereidensa seuraan, joita ovat mm. betoniporsas,
harjateräs, Lada Niva ja Pohjois-Karjalan Prikaatin Los Vekaroksen
lomaparatiisi.
Kamera on
valmistettu kaikkien rakastamassa Neuvostoliitossa LOMO’n tehtailla
(tehtaan nimi tulee muuten sanoista Loistavan Onnistuneet
Mustavalkoiset valOkuvat. Tämä tarina on tosi.)
Kameran runko on
muovia? Se voi myös olla bakeliittia, nyt tarvittaisiin joku vanha
ihminen paikalle tunnustelemaan. Muovikuoret natisevat liitoksissaan
tavalla joka kertoo, että kameran suunnitellut taho on
todennäköisesti tutissut vodkakrapuloissaan piirtopöytänsä
ääressä, mutta myös että pudotessaan lattialle kuori joustaa
eikä kamera räjähdä tusinan paskaksi, turvallisuusominaisuus joka
otettiin huomioon myös legendaarisessa Nokia 3310’ssä.
Smena 8M on muodostunut minulle jonkinlaiseksi fetiŝŝiksi ja pakkomielteeksi ja huomaan, että minun on pakko maistaa tätä
kameraa. Maku on muovinen ja likainen, mukana on halpaa keinokuitua
sekä hiilikaivosten savusumua. Suureksi hämmästyksekseni kamerassa
ei ole ollenkaan ”ryssän hajua”, mikä yleensä kuuluu asiaan
näiden neukkukameroiden kanssa. Zorkit ja Fedit on pitänyt
perinteisesti kääriä isoisän suojeluskuntamantteliin ja asettaa
Mannerheimin muotokuvan eteen vähintään kolmeksi viikoksi, ennen
kuin perunasopan, mahorkan ja pesemättömän perseen haju on tyystin
kadonnut niistä!
Kamerassa on
lehtisuljin joka muuten synkkaa salaman jokaisella ajalla, eipä
löydy näin hienoja toimintoja kapitalistisista rappiokameroista (no
löytyy mutta innostuin), lisätarvikekiinnike eli tuttavallisemmin
salamakenkä, jalustaruuvi, kirkas etsin ilman sommittelua haittaavia
mittareita ja muita vinkuleluja ja erilliset käyttökytkimet niin
sulkimelle, filmin siirrolle ja laukaisijalle. Laukasijaan saa
kierrettyä kiinni vitkalaukaisimen tai lankalaukaisimen.
Kirkkaasta etsimestä
tahdon mainita vielä sen verran, että se mitä linssiin on satsattu
on selkeästi otettu pois etsimestä. Etsin on muovia ja sen läpi
tiiratessa maailma on harmaa ja synkkä ja jotenkin oudolla tavalla
vääristynyt, aivan kuin ruotsinlaivalla kun kerran sait
tyrmäystippoja.
Muovisessa kamerassa
on tuntemattomasta metallista valmistettu kiinteä objektiivi ”T-43”,
polttoväliltään 40mm ja valovoimaltaan f4. Suljinajat löytyvät
portaattomasti haarukalla B-1/250s. Tarkennus tapahtuu tieteellisellä
arvausmetodilla. Objektiivin lasipinnat ovat ilmeisesti päällystettyä
mallia, en tiedä onko niissä radioaktiivista lanthaniumia kuten
Industar-61 obiskoissa.
Mutta kyllä
Smenakin säteilee. Säteilee hyviä viboja!!
Kuvaaminen on
helppoa ja hauskaa kuin nukkuvan lapsen lyöminen! Peukalorullalla
siirretään filmiä aina kuvanoton jälkeen jotta saadaan tuoretta
emulsiopintaa valoitettavaksi tai jätetään siirtämättä jos
halutaan hullunhauska kaksoisvalotus. Seuraavaksi viritetään suljin
(cock the shutter on muuten suomeksi sulkimen kyrpäyttäminen),
määritellään aukko & aika, arvata..arvioidaan
tarkennusetäisyys, sommitellaan kuva ja painetaan laukaisijaa.
Sulkijan virityshana tarraa yleensä sormeen kiinni jos niitä
erehtyy pitämään kameran etupuolella jolloin kuva sekä
ylivalottuu, että tärähtää roimasti. Tätä ”taiteellista
efektiä” arvostetaan suuresti degeneroituneiden yksilöiden
parissa. Smenan kanssa kannattaakin opetalla NPKE-kuvausmetodi
(=Nakit Pois Kameran Etupuolelta).
Yleisen tiedon
mukaan Smenojen laukaisunappi pitää painaa aina pohjaan asti,
vaikka suljin kävisi vähemmälläkin painamisella. Jos laukaisijaa
ei paineta aivan pohjaan asti, ei filmiä pääse rullaamaan
seuraavaan ruutuun. Itselleni ei tämmöistä ongelmaa ole vielä
eteen tullut, sillä olen niin kovakourainen, että intisssä
hajosivat niin rynkky, tetsari kuin kenttäkeitinkin. Peruskoulun
liikuntatunnilla en saanut työntää kuulaa kun opettaja pelkäsi,
että särjen sen.
Filmi kelaantuu
kameran sisällä ”kelauspuolalle” johon filmin alkupää pitää
syöttää. Perinteinen filmiliideri ei tähän sovi vaan alkupää
pitää saksilla muotoilla sellaiseksi, että keskellä sojottaa
sellainen kieli joka sopii kelauspuolan hahloon. Kokeilemalla oppii.
Filmi kelataan
takaisin painamalla laukaisunappi pohjaan ja kiertämällä
filminkelausvipua.
Smena 8M parhaita
puolia on ehdottomasti sen koko ja paino. Objektiivi törröttää
rungosta jonkin verran, joten tätä ei ihan laiteta kansitakin
povariin kuten paljekameraa tai modernia pokkaria, mutta farkkutakin
povariin tai talvitakin taskuun tämä sujahtaa jokseenkin
kivuttomasti. Painoa laitteella on (ilman filmiä) 263 grammaa, eli
kymmenisen grammaa enemmän kuin modernilla älypuhelimella.
Koska filmin siirto
ei viritä suljinta, voi filmin siirtää joka kuvan jälkeen
eteenpäin valmiiksi ja kamera on aina valmiina ottamaan seuraavan
tärähtäneen ja huonosti sommitellun kuvan, kunhan sulkimen hanan
vain vääntää ala-asentoon ensin!
Smena 8M on
sympaattinen kamera, se on kuin kameroiden kuin rättisitikka. Kaunis
se ei ole, mutta siitä tulee hyvälle tuulelle.
Vein kameran jopa
testiin josta kovin monen kameran kanssa ei olla selvitty, testin
nimi on Tuleeks turpaan -testi – jossa siis mennään yleiselle
paikalle ottamaan valokuvia ja katsotaan miten kansalaiset reagoivat,
mainittakoon että Nikonilla tai Canonilla kuvatessa dunkkuun tulee
lähes aina. Eilen otin Smenan mukaan ja painuin suoraan
soittoruokalaan, jossa oli karaoke. Perillä kytkin kameraan helvetin
ison, kääntyväpäisen Sunpak -salamavalon ja kävin ottamassa
lähipotretin paikallisesta kultakurkusta.
Ei mitään
reaktioita. Joku jopa näytti peukkua. Tämän lyhyen testin
päätöksellä voin todeta, että rivikansalainen suhtautuu Smenalla
kuvaajaan samalla positiivisuudella ja riemulla kuin Ruotsin häviöön
jääkiekon MM-kisojen finaalissa.
Nastaa alkavaa
työviikkoa kaikille! Ohessa Smenalla otettuja kuvia! Kehitys
Rodinalissa 1:100, 60min.
Kirjoittaja on
liikemies ja sekakäyttäjä.
|
Pullonpalautuskoneen sisäkaluja |
|
Heijastuma lätäköstä |
|
Kaksoisvalotus kauppakeskus Arabiassa |
|
Käärmetalon portaikkoa |
|
Pesutuvassa |
|
Öinen katu |
|
Hedelmiä K-Supermarket Arabiassa |
|
Suomen lippu liehuu isänpäivänä |