Twitterkäyttäjä Jani Miettinen ihmetteli taannoin, pariinkin otteeseen "paskaa autokarmaani”. Mietin, että olinkohan liian taajaan valitellut
epäonnisista seikkailuistani rakkaiden nelipyörien kanssa kun
tuntemattomiltakin tämmöistä kommenttia satoi, mutta sitten
pysähdyin pohtimaan asiaa ja kysyin vaimoni mielipidettä ja hän
oli kyllä valmis allekirjoittamaan väitteen, että minulla on ollut
poikkeuksellisen huonoa tuuria autojen kanssa.
Tai ei niinkään
autojen kanssa. Autohuoltamoiden kanssa.
Tehokkaana
sähikäisenä minulla on tietenkin kaksi autoa, henkilöauto ja
pakettiauto. Paku on duuneja varten ja henkilöauto sitä varten,
että kaverit voivat lainata sitä.
Keskitytään nyt
lähinnä pakettiautoon.
Pakettiautoni on
Toyota Hiace, vuosimallia 1999, luotettavalla vuosimallin 1995
etukammio-teknologialla, poikittain sijoitetulla neljäpyttyisellä
turboahdetulla 2.4l dieselpadalla. Pakettiauton nimi on Urho.
Urhon huollot ovat
kyllä menneet nappiin, niiltä osin kun minä olen ne tehnyt.
Esimerkiksi kun itse vaihdoin siihen öljyn ja öljynsuodattimen. Tai
kun vaihdoin sisätilapuhaltimen moottorin kadunvarressa.
Sen sijaan kun
taasen olen rahalla maksanut huolloista, on niissä sössitty oikein
kunnolla.
Urholla ajettiin
ensimmäiset 240 000 kilometriä vailla mitään ongelmia, sitten
alkoivat kuluvat osat vaatimaan vaihtoa. Esimerkiksi kardaani piti
vaihtaa, samaten etu- ja takaristikot.
Soitin tuttuun
huoltamoon ja kysyin korjausaikataulua sekä hintaa, arvio oli että
pari kolme päivää, kustannusta en muista mutta paljon se oli.
Sovittiin, että tuon auton maanantaina jotta se olisi
keskiviikkoiltana tai torstaiaamuna valmis. Uusi kardaani piti
tasapainottaa, tai jotain. Tai voi olla, että vanha piti hioa ja
tasapainottaa.
Joka tapauksessa
vein auton maanantaina pajalle ja jatkoin töiden tekemistä
henkilöauton kanssa.
Keskiviikkona soitin
lounasaikaan pajalle ja kysyin, valmistuuko auto tänään vai
huomenna. Linjalla oli hetken hiljaista, sitten korjaamoukkeli
vastasi; eihän sille ole tehty vielä mitään, tänään otetaan
kardaani irti ja lähetetään tasapainotettavaksi.
Sain lopulta auton
lauantaina. Korjaamon mielestä oli ihan normaalia pantata pakua
kolme vuorokautta pihalla ennen toimenpiteisiin ryhtymistä.
Seuraavaksi Urhosta
laukesi kytkin, raahustin sen kanssa tutulle pajalle ja sovin
vaihtotyön.
Kun sain pakun
takaisin, ei sivuovi avautunut kunnolla vaan jäi panttaamaan
avauduttuaan kolme neljäsosaa. Ei muuta kuin kadunvarressa auton
alle tutkimaan tosiaan; ilmeisesti kun autoa oli laskettua nosturilta
alas, niin sen alle oli jäänyt jotain, todennäköisesti
öljytynnyri tai vastaava, joka oli vääntänyt helmaa ruttuun
tarvittavan määrän ettei ovi avautunut kunnolla.
Ei muuta kuin
takaisin pajalle ja helman oikomiseen.
Seuraavana vuonna
tuli aika vaihtaa nokkahihna. Edelleen samalle pajalle ja avaimet
tiskiin; seuraavana päivänä piti olla valmis. Hain auton, pakkasin
sen täyteen kamaa ja lähdettiin rouvan kanssa maalla käymään
sukulaisten tykönä. Noin sadan kilometrin ajon jälkeen moottorista
kuului surahdus ja kaikki varoitusvalot syttyivät. Nokkahihna oli
katkennut.
Matka jatkui
landelle hinausautolla, noin 20km ja viikonlopun jälkeen kaverin
hinaamana vetoköydellä 105 km takaisin pajalle.
En voi muuten
suositella kenellekään sadan kilometrin hinausmatkaa, se käy
pikkaisen voimille. Varsinkin jos ohjastat vanhaa pakettiautoa.
Huollossa selvisi,
että nokkahihnan vaihdon yhteydessä hihnakotelon sisään oli
pudonnut prikka joka oli syönyt hihnan melkein poikki, sen verran
vain, että se oli hypännyt muutaman hampaan yli. Tarpeeksi paljon,
että moottori ei käynyt, mutta niin vähän etteivät venttiilit ja
männät lyöneet käsipäivää.
Uusi hihna sisään
ja matka jatkui.
Kuukauden kuluttua
syttyi T-belt -varoitusvalo Urhon mittarissa. Soitin huoltamolle ja
kysyin nollasivatko he jakohihnan varoitusvalon alkuperäisessä
hihnanvaihdossa? (varoitusvalo syttyy nollaamisen jälkeen 150 000km
ajon jälkeen mikä on hihnan vaihtoväli).
Kuulemma unohtivat.
Tässä vaiheessa kysyin, että onko firman ydinosaamisaluetta
autojen korjaaminen vai kurjaaminen? Korjaamopäällikköä ei
naurattanut, vastasin ettei minuakaan.
Auto pajalle ja
viereiseen mäkkäriin lounaalle. Hamppareiden jälkeen autoon ja
totesin, että mittarikehys on asennettu 2mm vinoon, huomautin
asiasta ja sanoin, että saavat korjata sen ensi huollossa, nyt ei
aika ja huumori riitä.
Takaisin töihin,
matkalla kotiin ihmettelin mitä jalkatilassa pyörii. Jumalauta
ruuvimeisseli?
Korjaamon ääliöt
olivat jättäneet ruuvimeisselin kuskin jalkatilaan. Kiittelin
luojaa, ettei se ollut kiilautunut esim. kytkin- tai jarrupolkimen
alle ja tiputin meisselin oven tavaralaatikkoon.
Puoli vuotta meni ja
jälleen tuli aika käyttää Urho öljynvaihdossa. Jälleen samassa
paikassa. Vein auton sinne, huomautin mittarikehyksestä ja pyysin
samalla vaihtamaan peräkoukun pistorasian, jonka olin hetkeä
aikaisemmin ostanut motonetistä.
Lipsutin viereiseen
mäkkäriin popsimaan hamppareita siksi aikaa kun autoa laitettiin.
Tunnin päästä
maksoin auton ulos ja painelin sillä töihin. Illemmalla tutkailin
autoa tarkemmin, mittarikehys oli saatu asennettua suoraan, mutta sen
kiinnitysruuvi oli hukattu, kuskin jalkatilassa oli jälleen
ruuvimeisseli ja takaoven väliin oli jätetty pieni katkoteräveitsi.
Myöhemmin kävi ilmi, että takapistokkeen vilkut oli kytketty
ristiin.
Viimeisen kerran
käytin korjaamoa, kun seuraavan vuoden öljynvaihdossa laskutettiin
öljystä 19€/l ja sitä oli laskun mukaan laitettu 7 litraa,
vaikka Urhon öljytila oli maksimissaan kuutisen litraa. Nostan
hattua rohkealle kusetukselle.
Tässä vaiheessa
oli aika, eli ruoste, alkanut syömään meidän Urhoa. Ja kovasti. Etummaisen
rapakaaren yläosa oli mennyt jo aivan pitsiksi ja samaten
kuskinpuolen helma oli ruostunut puhki. Naapurini, joka oli
henkilöautoni jo lainaillut useamman vuoden, suositteli erittäin
hyvää korjaamoa Ala-Tikkurilassa, Starkin ja Etolan läheisyydessä.
Kurvailin
liikkeeseen ja näytin vähän tummemmille pojille, mistä kohtaa
katsastusmiehen sormi meni läpi.
Kaverin kyydillä
himaan ja soittoa odottamaan.
Seuraavana päivänä
katsastuskonttorille hitsatun auton kanssa, katsastusmies katsoi
helmoja ja nosti auton ylös. Korjaamon pojat olivat hitsanneet
paikkapalat runkopalkkien ulkopuolelle, mutta eivät sisäpuolelle,
katsastusmiestä nauratti, minua itketti.
Soitin korjaamolle
ja haukuin ne pataluhiksi. Sitten google käteen ja Tattarisuolle.
Sieltä löytyi uusi korjaamo, jossa naurettiin hyväntahtoisesti ja
vähän liian kauan edellisen korjaamon hitsauksille, mutta luvattiin
hoitaa auto kuntoon päivässä. Tämä päivä oli ehdoton, sillä
olin onnistunut itkulla kiristämään Aleksis Kiven kadun
A-katsastuksesta uusintakatsastuksen hitsaustöille vain hintaan 10€.
Seuraavana päivänä
hain auton ja posotin putket punaisina A. Kiven kadulle. Kiittelin
onneani, sillä piha oli aivan tyhjä autoista. Painelin konttorille
lappu kourassa ja jäin odottamaan. Odotettuani ehkä 10 minuuttia
tajusin, että mesta on paitsi tyhjä myös vailla sähköä. Hetken
mestassa pyörittyäni ja yskiskeltyäni löysinkin jonkun verhon
takaa asiakkaita karkuun menneen, nukkuvan katsastusmiehen. Tämä
oli puoliksi närkästynyt, että hilluin yksin tyhjässä hallissa;
meillä on massiivinen sähkökatkos, tänään ei katsasteta yhtään
mitään.
Mutta minulla on
viimeinen päivä katsastaa nämä korjaukset ja vain hintaan 10€
jonka myönsit eilen, ulisin.
Eivittu sinä,
totesi katsastusukkeli hieroen unihiekkaa silmistään. No vittu..
Mene tonne Hertsikan
katsastukseen, niin mä soitan sinne etukäteen. Saat saman homman
kympillä.
Minä tein työtä
käskettyä ja sain leiman.
Näihin aikoihin
alkoi Urho myös tiputtamaan öljyä. Naftaa se oli tiputtanut jo
hyvän tovin, sillä polttoainetankki oli ruostunut puhki. Käytin
auton Tattarisuon pajalla, jossa todettiin, että ruuvimeisseleitä
hyttiin jättävä paja oli onnistunut joko rikkomaan uuden kytkimen
tiivisteen tai asentanut vanhan, vähän runtua ottaneen tiivisteen
paikkaan. Öljyä vuosi ulos litra tai kaksi vuodessa. Sovittiin,
että vikaa ei lähdetä korjaamaan koska vuoto oli niin pieni.
Arvokkaan
dieselöljyn vuotaminen sen sijaan oli juttu, jolle piti tehdä
jotain. Tätä mieltä oli myös katsastusmies. Sovittiin uuden
luottokorjaamon kanssa uuden tankin tilaus ja sen asennus. Kun aika
koitti, vein auton pajalle ja bussilla kotiin.
Seuraavana päivänä
hain auton korjaamolta ja menin suoraan tankkaamaan.
Polttoainemittarin neula ei liikkunut suuntaan eikä toiseen. Soitin
verstaalle; neula ei liiku. Verstaalla mietittiin hetki ja
tuumattiin, että mittarin anturin liitin on varmaan jäänyt
kytkemättä. En ole insinööri, mutta minä tiesin tämän jo
mittarikentältä pois ajaessani ja liikkumatonta neulaa katsoessani.
Reiluna kaverina
sovin, että koska asia ei ole kiireellinen, jätetään korjaus
seuraavaan katsastushuoltoon.
Seuraavassa
huollossa pitikin sitten hitsata etukulmien nostopisteet joten
tankin anturin kytky jäi toistaiseksi.
Tällä välin
yläkerrassani asuva hullu kilipää, joka terrorisoi koko asuintaloa
mm. möykäten yöllä ja liimaten lukkoja, kävi puhkomassa Urhosta
2kk vanhat kitkarenkaat ja paskomalla kuskinoven lukon
ruuvimeisselillä. Poliisi ei tehnyt mitään ja vakuutusyhtiö
korvasi 42 euroa.
Fennia voi haistaa
pitkän vitun tähän väliin.
Helmikuussa 2019
ehdin vihdoin viedä Urhon tankin anturin kytkyyn ja öljynvaihtoon, samalla
piti hitsata takakulma uusiksi.
Hain auton ja
maksoin nikotellen 1100€ laskun.
Seuraavana päivänä
piti jotain lastata autoon ja avasin takaoven. Ihmettelin mitä
mustaa mönjää kuskinpuoleisen pyöränkotelon takana oli ja
tajusin, että hitsaus oli sytyttänyt tulipalon Urhon kontissa.
Tässä vaiheessa
aloin olla jo aika hohhoijaa tilanteeseen, mutta kävin kuitenkin
verstaalla näyttämässä takakulmaa. Kerroin huoltamon jannuille,
että normaalisti tässä kohtaa autoa on seinälle nostettu lapio ja
lapion terän ja seinän välissä on kaksi pulloa, toinen on
ponnekaasupullo tarranpoistajaa ja toinen on 300ml pullo xyleeniä
mitä käytän liimattavien pintojen rasvanpoistossa. Tällä kertaa
molemmat putelivat olivat työmaalla, mutta jos ne olisivat olleet
autossa, olisi hitsauksen lämpö puhkaissut ne ja sytyttänyt ne.
Henkilöautostani en
edes ala kertomaan, siitä on kaveri mm. ajanut pakoputken kolmasti
poikki kahden vuoden aikana. Yritti selittää minulle, että
kyseessä on Toyotan tyyppivika. Kuskin penkin hän onnistui myös
rikkomaan, samaten takaoven lukon. Lisäksi hän ajoi autolla vaikka
siinä oli koneessa vain litra moottoriöljyä ja puoli litraa
jäähdytinnestettä. Lista on loputon.
Insinöörikaverini
sanoi autoista hienosti;
Ne ostetaan ja
sitten ne hajoilee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti