Viime keskiviikkona olin kuvaamassa parin muun harrastajan kanssa ns. "sliding box" isoformaattikameralla.
Kotitekoinen kamera ja kinofilmikamera kokovertailuksi |
Ikinä en ole isolla
formaatilla kuvannut, olin kuitenkin nähnyt kuvia sellaisista
kameroista, joissa on takana mattalasi jonka avulla sommittelu ja
rajaus tehtiin, ja kiinnostus tämmöisellä laitoksella kuvaamiseen
oli kova. Kun kaverini Lauri kysyi minua tähän kuvausprojektiin mukaan,
lähdin tietenkin mukaan.
8x10 kameralla kuvaaminen on valokuvaamisen raskasta sarjaa. Kamera on iso
ja painava, sitä ei huvikseen kanniskella. Pystytys vaatii vakaan
jalustan (eli ison raskaan) ja mielellään kaksi ihmistä. Kolmeen
pekkaan homma sujui vauhdikkaasti. Jonossa kuin köyhän talon
porsaat me etenimme; minä ja kaverini Miikkali kannoimme jalustaa sekä
huumekauppiaiden suosimaa putkikassia jossa oli kamera, kuvaamiseen
sopivia tykötarpeita ja Laurin läheisen peruskoulun näytelmäkerhon
lavasteista varastama ”talvinen maisema” vahakangas, joka
nakattiin bätmänviitaksi tarkentajan ja kameran bärssipuolen
ympärille. Teko joka vaati muuten napakkaa otetta ja ruista
ranteeseen Katajanokalla kuvatessamme 4 boforin suolaisessa
merituulessa.
Keliolosuhteet
olivat muutenkin haastavat, paitsi että oli pimeää, myös tuuli ja
oli pakkasta. Yhden kuvan ottamiseen kaikkine työvaiheineen menee
helposti 10 minuuttia jos ei höslää ja mikäli asetelmaa ei ole
etukäteen mietitty niin varttitunti on kallellaan hyvin äkkiä.
Ilman pitkiä kalsareita ja Miikkalin repusta ”löytämääni”
rommipulloa olisin varmasti jäätynyt hengiltä jo toisen
kuvauslokaation kohdalla.
Miten tarkennus
sitten toimii tuollaisen kameran kanssa? Lauttasaaren ala-asteen
joulunäytelmään kuuluvan kankaan alla istuu kuvan ottaja,
taiteilija itse, polvillaan maassa nöyränä, puristaen kangasta
napakasti kameran ympärille ja samalla mattalasille piirtyvää
kuvaa tutkien. Tarkennuksen tuplatriplatarkistaa mieluiten luupilla,
mutta hyväsilmäiset pärjäävät ilman apuvälineitä. Taiteilija
huutelee sitten ohjeita kaverille/kavereille jotka liikuttavat
kameran etuseinää eli linssilautaa eteenpäin ja taaksepäin.
Liikevara on joitain senttejä ja toleranssi joitain millejä joten
yleensä etulautaa vaan rynkytetään summamutikassa suuntaan ja
toiseen ja tarkentajan tehtävä on karjua ”IRTI!” keuhkojensa
pohjasta merkiksi sille, että haluttu tarkennus on saavutettu.
Tämän jälkeen
mitataan valotus, lasketaan resipookki, ollaan kovasti pöyristyneitä
tarjotusta valotusajasta, sovitaan että kuvataan isommalla aukolla
kun jaloista on jo lähtenyt tunto ja Miikkali hourailee
pakkasenpuremana jostain kadonneesta lompakosta ja rommipullosta.
Tämän jälkeen laitetaan sekuntikelloon aika, suljin T-asentoon ja
räps.
Olen em. herrojen
kanssa samaa mieltä että tämmöinen porukalla valokuvaaminen on
kyllä hauskaa, hauskempaa kuin yksin kuvaaminen MUTTA! Myös
hauskempaa kuin joukolla kuvaaminen omilla kameroillaan. Yhteistyössä
on voimaa ja tämmöiset taideprojektit jossa sormet kohmeisina
porukalla pystytetään todella huolellisesti maalattua kotitekoista
kameraa, tuulessa joka meinaa viedä parran mennessään,
keliolosuhteissa joissa kaikki muu paitsi glögin nauttiminen
sisätiloissa lasketaan masokismiksi, ovat omiaan hitsaamaan
harrastajia yhteen. Kiitoksia vain arvon herroille tästä reissusta.
Onhan siinä jotain
kun kovalla työllä saadaan kamera pystyyn ja sitten seistään sen
edessä tuulisuojana, ettei laite heilu puolentoista minuutin
valotusajan aikana, ja siinä seistessä viereen tulee japanilainen
turisti, paljain päin, joka nappaa saman näkymän digipokkarillaan
ja jatkaa matkaa.
Pohjoisranta on
kuvattu Uspenskin katedraalin juurella aukolla f16 ja ajalla 1min 25s
|
Hakaniemi on kuvattu
Siltavuorenpenkereeltä, psykan laitoksen ”terassilta” aukolla
f11 ja ajalla 1min 10s.
|
Komeita kuvia. Mustavalkokuvissa on tunnelmaa.
VastaaPoista