Tarve ja sen puute on subjektiivista, tarpeen puute luo hylkytavaraa, hylkytavara voi olla löytötavaraa jos sille on tarvetta.
Olen itseoppinut valokuvauksen harrastaja Helsingistä, vastustan
periaatteesta ”rahalla saa” -mentaliteettia sekä kertakäyttökulttuuria,
koen että ihmisellä on moraalinen velvollisuus kehittää itseään ja
minulle se on tarkoittanut tapaa elää käyttäen kekseliäisyyttä
vastustaakseni hiljaisesti materialismia ja kulutusyhteiskuntaa.
Uuden ostamisen sijaan pyrin korjaamaan vanhan, tarpeeseeni pyrin
ensisijaisesti löytämään käytettyä, kirpputoreilta, kierrätyksestä tai
yksinkertaisesti ”dyykkaamalla”.
Löytötavaraa on
valokuvanäyttelyni, joka pyörii sanan ”löytötavara” ympärillä. Kuvani
ovat löytöjä, sillä en kuvaa studiossa enkä esivalmistele kuvia millään
lailla. Kuvaan vain olemassa olevassa valossa. Jokainen kuva on
spontaani, hetken tulos.
Jokainen tämän näyttelyn kuva on otettu
”oikealla” kameralla, filmikameralla, joka on löydetty, saatu
lahjoituksena tai ostettu taskunpohjan hiluilla.
Ihmisillä on
pakottava tarve hankkia sieluttomia, muovista ja piirilevyistä koostuvia
laitteita vain siksi, että nämä ovat ”uusia” ja siten ”parempia” kuin
edellisvuonna hankitut vastaavat. Minä en koe tämmöistä toimintaa
omakseni ja ehkä siksi jalkani ovat tukevasti menneessä ajassa, ajassa
jossa kellot toimivat jousella, autoissa ei ole tietokonetta, valokuvat
otetaan oikealla kameralla valottamalla valoherkälle filmille ja
vedostetaan pimiössä valoherkälle paperille.
Digitalisaatio
laittoi vuosikymmeniä palvelleen valokuvauskaluston eläkkeelle,
unohduksiin kaapin perälle. Ja kuten kaikelle kaapin perälle laitetulle
tavaralle käy, siitä tulee jossain vaiheessa tarpeetonta. Hylkytavaraa.
Hyvinvointiyhteiskuntamme puskee käyttökelpoista, hylkytavaran
statuksen saanutta, tavaraa laitojensa yli jatkuvalla syötöllä ja me
harvat anakronistiset kummajaiset nappaamme silloin tällöin kopin
jostakin. Hylkytavarasta tulee löytötavaraa. Löytötavarasta
mahdollisesti käyttöesine.
Filmit kehitän itse kylpyhuoneessani löydetyillä ja saaduilla välineillä.
Näyttelyn kuvat olen vedostanut jätepaalaimeen matkalla olleella
suurennoskoneella, jonka olen korjannut toimintakuntoon mm. mustalla
softiksella ja tietokoneen virtalähteellä. Vedokset on kehitetty vuonna
1992 purkitetulla Kodak Dektol -paperikehitteellä (löytö
tyhjennettävästä kellarista) Ilfordin moniastepaperille joka niin ikään
pelastettu roskiksesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti