Alko aikoo uudistaa
palvelukonseptinsa tyystin, muutoksen syynä on alkoholikaupan
karkaaminen Viroon.
"Alkoholin demonisoinnin aika on nyt ohi,
Alko myöntää tehneensä virheitä hyssyttelemällä ja sääntelemällä. Uusi
linjaus on, että alkoholi on kiva kaveri - ryyppykaveri" Alkon
PR-päällikkö Aimo Mäkitupalainen kertoo.
"Henkilökuntaa on jo
koulutettu uuteen palvelukonseptiin, heti kun lakimuutoksella saadaan
hintoja alaspäin, astuu uusi konsepti voimaan." Aimo selittää.
"Konsulttifirmoilta tilatun selvityksen sekä laajojen
asiakashaastatteluiden ynnä yhteistyössä tullilaitoksen kanssa Alko Oy
on nyt tullut siihen tulokseen, että ihmiset juovat alkoholia koska
tykkäävät olla humalassa.
Virallinen linja aikaisemmin on ollut
ohjata ihmisiä 'eurooppalaisten juomatapojen' suuntaan, totuus on ettei
mitään tämmöistä eurooppalaista juomatapaa ole, samalla tavalla
ulkomailla ryypätään. Viinejäkin on tuputettu vain maahantuojien
lobbauksen seurauksena. Todellinen kauppatavara on etyylialkoholi, loppu
on vain pakkausta" Aimo summaa.
Alko aikoo nyt kantaa vastuunsa
ja tavoite onkin, että valtaosa kansasta "tinaisi" kotimaisella
viinalla, mitä tiukemmalla sen parempi. "Suotta minä kanniskelen
mallasta ja vettä, edes piisaa lystiä kun ottaa vahvempaa!" Näin lauloi
jo Veikko Lavi aikanaan, toteaa Aimo ja jatkaa, "kännissä on kivaa, on
ollut ja tulee olemaan. Ainoa ero tulevaisuudessa on se, että nyt
Alkokin myöntää sen".
Uuteen palvelukonseptiin kuuluu mm.
hinnantarkistukset kautta linjan, tuotevalikoiman tarkempi valikointi,
mainonta sekä oheistuotteet. Puhumattakaan henkilökunnan palvelusta!
"Selkeiten uuden konseptin huomaa henkilökunnasta, jatkossa esimerkiksi
viiniä ostamaan tullut asiakas ohjeistetaan ostamaan 16 euron
portugalilaisen punaviinin sijaan kaksi tonkkaa Huttusta, hintaeroa ei
ostoksille juuri tule, mutta jurripotentiaali on kaksin tai
kolminkertainen. Lisäksi Huttunen tulee kätevässä litran pahvitetrassa
joten kotona kompuroidessa ei tule lasinsiruja."
"Myös
juomasekoitekulttuuria tullaan tekemään tiettäväksi, kotonaan drinkkejä
nauttivat ihmiset ovat tabu, valtaosalle asiakkaista riittävät
drinkeiksi kossukola ja talonmiehen vapaapäivä. Vielä suositeltavampaa
on ostaa halpaa valkoviiniä kuten 'Magista' (Magyar) jota jatketaan
Leijona-viinalla."
"Uusi Alko ei tähtää mihinkään pikkusievään
maisteluun tai pieneen pöhnään urheiluruuden jälkeen, se on suoraan
nousuun kun töistä kotiin pääsee. Lasi pöydälle, magis sisään, kossua
päälle ja ääntä kohden, mieluiten vielä kun ulkovaatteet ovat päällä ja
kengät jaloissa. Näin lapsetkin oppivat, että alkoholi ei ole mikään
vitsin asia vaan jurri otetaan kun sille on tarvetta." Aimo linjaa.
"Nojatuoliin piiloutunut mallasviskiään "maisteleva" isä on
stereotyyppiesimerkki piilojuoposta. Jos vanhemmat ovat humalassa vasta
kun lapset ovat menneet nukkumaan, ei lapsille synny tervettä käsitystä
kunnon perjantaikumarasta"
Myös Alkon mainontakulttuuri tulee muuttumaan.
"Jatkossa kohdistamme mainontaa myös nuoremmalle väelle. Limusiiderit
ja värikkäät helmeilevät viinit kosiskelevat nuorempaa kansanosaa.
Teinit käyttävät valtavasti rahaa esansseilla maustettuihin
limuviinoihin, he osaavat arvostaa hyvää hinta/voltti-suhdetta, toisin
kuin teennäiset aikuiset" Aimo julistaa ja kehuu ikäluokkaa 13-18
vuotiaat vuolaasti.
"Lisäksi että teinit tietävät mitä haluavat,
he käyttävät hakumiestä. Ostoprosessi on nopea ja siisti, Alkoon
sisälle, omppupomppua koriin ja kassan kautta ulos! Voi kun kaikki
olisivat yhtä ripeitä!"
"Uuteen konseptiin kuuluvat myös erilaiset tuotepaketit, kuten kossumäyräkoira" Aimo hehkuttaa
"Eikä se jää ainoaksi, erilaisia paketteja tullaan lanseeraamaan
useita. Esimerkiksi kesäkaudelle kaavaillaan sellaisia paketteja kuin
Heviäijien festarietkot tai Siiderpissisten mökkiviikonloppu. Kaikkiin
paketteihin kuuluu alkoholituotteiden lisäksi mm. peflettejä ja
polvisuojia puistossa nuohoamiseen. Sekä useita roskapusseja, roskien
keräämiseen tai oksentamiseen."
"Retroeksentrikoille tullaan
lanseeraamaan kokonainen tuoteperhe 'Rantojen miehet', pakettiin kuuluu
erilaisia menneiden vuosien huipputuotteita kuten Taloussprii
'liekkiviina', Marinol, Sino ja ja Eau de Cologne 'kolina'."
"Tästä viimeiseksi mainitusta tuotepaketista olen erittäin innostunut"
Aimo kertoo.
"Siitä tulee rajoitettu luxuserä myyntiin jossa pakettiin
kuuluu mm. aidot sarkahousut johon erilaiset hajut tarttuvat herkästi,
sekä erilaisia retropulloja kuten pulituuri ja huonekalulakka. Lisäksi
pakettiin kuuluu kirjanen joka kertoo entisajan rappioalkoholisteista"
Aimo odottaa jo innolla tulevia eläkepäiviään, hän kertoo haaveileva
kiilto silmissään miten eläkeläisenä vetäytyy nauttimaan Rantojen
miehet-luksuspaketistaan kotinsa lähellä oleville kallioille.
"Ördään siellä sarkahousuissahani ja ravistan lakkapurkkia samalla
hoilaten 'Rakastaako Jeesus meitä...', se on hyvä tulevaisuus,
toivottavasti meille kaikille."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti